• Anasayfa
  • Favorilere Ekle
  • Site Haritası
  • https://www.facebook.com/pages/Ders-Akademi/1405878436342260

Üyelik Girişi

Aşık Tarzı Halk Şiiri

Aşık Tarzı Halk Şiiri

Halkın “âşık” dediği saz şairleri tarafından oluşturulmuştur.

Aşık Tarzı Halk Şiirinin Genel Özellikleri

    • İslamiyet’ten önceki “ozan”ın, “âşık” adını alması, sözlü edebiyatımızın devamlılığının göstergesidir.
    • Şairler genellikle okuma yazma bilmeyen âşıklar usta-çırak iliş­kisiyle yetişmişlerdir.
    • Âşıklar köylerde, şehirlerde veya asker ocaklarında yetiş­mişlerdir.
    • Asker ocaklarında veya şehirlerde yetişen âşıklar (kalem şuarası)medreselerde okuduklarından dolayı Divan edebi­yatından etkilenmişlerdir.
    • Aşk, toplumsal olaylar, doğa güzellikleri işlenen başlıca konulardır.
    • Âşık edebiyatı dini etki taşımadan oluşmuş, din dışı bir edebiyattır.
    • Şiirler dörtlüklerle, hece ölçüsüyle ve daha çok yarım uyaklı olarak söylenmiştir.
    • Koşma, varsağı, semai, destan nazım şekilleri kullanılmış­tır.
    • Saz eşliğinde söylenen şiirlere içten bir söyleyiş hâkimdir.
    • Âşık edebiyatında, halkın konuştuğu sade bir Türkçe kul­lanılmıştır.
    • Kalem şairleri (kalem şuarası) divan edebiyatının etkisinde kalmış, beyitlerle, aruz ölçüsüyle ve divan edebiyatı na­zım şekilleri ve Arapça – Farsça sözcükleri kullanarak selis, satranç gibi şiirler yazmışlardır.

Aşık tarzı halk şiiri nazım şekilleri şunlardır:

    1. Koşma Nazım Şekli Özellikleri ve Örnekleri

      • Âşık Edebiyatı'nın en sevilen ve en yaygın olarak kullanılan şiir biçimidir.

      • Koşmalar genellikle lirik konularda söylenir.

      • Dörder mısralık bölümlerden oluşur. Dörtlük sayısı genelde üç ile beş arasında değişir. Altı dörtlükten oluşan koşmalar da vardır.

      • 11'li hece ölçüsüyle (6+5 ya da 4+4+3 duraklı olarak) yazılır/söylenir. 4+3 ve 4+4 kalıbıyla söylenmiş koşmalar da vardır.

      • Sözlü Türk Edebiyatın'daki koşuk nazım şeklinin devamı niteliğindedir.

      • Koşmalarda değişik kafiye örgüleri kullanılır. En yaygın kafiye örgüsü: abab cccb dddb cccb ... veya; aaab cccb dddb... veya; xaxa bbbc ccca ddda... şeklindedir.

      • Son dörtlükte şairin adı veya mahlası geçer.

      • Koşmalar konu yönünden Divan Edebiyatı'ndaki Gazel ve şarkı'ya benzer.

      • Türk Edebiyatı'nın tanınmış koşma şairleri Karacoğlan, Bayburtlu Zihni, Aşık Ömer ve Erzurumlu Emrah'tır.

      • Genellikle saz eşliğinde, ezgiyle söylenen koşmalar, ezginin niteliğine göre "Acemi koşması, Ankara koşması, topal koşma, kesik kerem" gibi türlere ayrılır.

      • Aşk ve doğa konularının yanı sıra, ayrılık, özlem, yalnızlık, gurbet, sıla, ölüm gibi temaları işler.

      Koşmalar konularına göre dört çeşittir:

      a) Güzelleme: İnsan, hayvan ve tabiat güzelliklerinin anlatıldığı koşmalara denir. En ünlü şairi Karacaoğlan (17. yy) dır.

      b) Koçaklama: Yiğitçe bir anlatımla söylenen, kahramanlık ve savaş konulu koşmalardır. Bu türün en başarılı sanatçıları Köroğlu (16. yy) ve Dadaloğlu (19.yy)'dur.

      c) Taşlama: Toplumun ve insanların eksik yönlerinin ele alınarak, bunların eleştirildiği koşmalardır. Aynı konunun işlendiği şiirler Divan Edebiyatı'nda hiciv, Batı edebiyatında satir, çağdaş edebiyatta yergi olarak adlandırılır. Bu türün ünlü ozanı Seyrani (19. yy)'dir.

      d) Ağıt: Ölüm ve doğal afetler üzerine özel bir ezgiyle söylenen koşmalardır. Ölüm konulu şiirlere Sözlü Türk Edebiyatı'nda Sagu, Divan Edebiyatı'nda Mersiye adı verilir.


      Semai Nazım Şekli Özellikleri ve Örnekleri

      Semai, "işitilerek öğrenilen şiir" demektir.
      Âşık edebiyatının kimi yönlerden koşmaya benzeyen bir nazım biçimidir.

      Semainin başlıca özellikleri şunlardır:

      • 8'li hece ölçüsüyle söylenir.

      • Koşma gibi 3-6 dörtlükten oluşur.

      • Halk şiirinde aruzla söylenmiş semailer varsa da bunlar Divan şiirine özenen kimi ozanlar tarafından söylenmiştir.

      • Uyak düzeni koşmaya benzer.

      • Koşmada işlenen temalar ve konular semaide de işlenir.

      • Söyleyenleri bellidir.

      • Semainin de güzelleme, koçaklama, taşlama... gibi türleri vardır.

      Genellikle aşk ve doğa konusu işlenir. Kafiye düzeni ve dörtlük sayısı bakımından Koşmaya benzer; fakat semailerde 8'li hece ölçüsü kullanılır. Ayrıca semailerin kendine özgü bir de ezgisi vardır. Karacoğlan'ın semaileri ünlüdür.

      ÖRNEK SEMAİ: Karacaoğlan
      ELİF

      İncecikten bir kar yağar
      Tozar Elif Elif diye
      Deli gönül abdal olmuş
      Gezer Elif Elif diye

      Elif'in uğru nakışlı
      Yavru balaban bakışlı
      Yayla çiçeği kokuşlu
      Kokar Elif Elif diye

      Elif kaşlarını çatar
      Gamzesi bağrıma batar
      Ak elleri kalem tutar
      Yazar Elif Elif diye

      Evlerinin önü çardak
      Elif'in elinde bardak
      Sanki yeşil başlı ördek
      Yüzer Elif Elif diye

      Karac'oğlan eğmelerin
      Gönül sevmez değmelerin
      İliklenmiş düğmelerin
      Çözer Elif Elif diye

      Varsağı Nazım Şekli Özellikleri ve Örnekleri

      • Güneydoğu Anadolu'da yaşayan Varsak boyu ozanlarınca söylenen şiirlere varsağı denilmiştir.

      • Çok yaygın olmayan bir nazım biçimidir, ölçüsü ve uyak düzeni semai gibidir. (8'li ölçü, abab / cccb / dddb...) özel bir ezgisi vardır.

      • Genellikle 3-5 dörtlükten oluşur. Dörtlük sayısı daha fazla da olabilir.

      • Koşma ve semaide işlenen konu ve temalar varsağıda da işlenir.

      • Müziğinde ve sözlerinde meydan okuyan, babacan, erkekçe, yiğitçe bir hava duyulur. Bu da dörtlüklerin içindeki "bre" "hey" "behey" gibi ünlemlerle sağlanır.

      • Hayattan ve talihten şikayet üzerinde sık sık durulur.

      • Bu türün en güzel örneklerini Karacaoğlan vermiştir.

      ÖRNEK VARSAĞI: Karacaoğlan
      VARSAĞI

      Bre ağalar bre beyler
      Ölmeden bir dem sürelim
      Gözümüze kara toprak
      Dolmadan bir dem sürelim

      Amen hey Allahım aman
      Ne aman bilir ne zaman
      Üstümüzde çayır çemen
      Bitmeden bir dem sürelim

      Bana felek derler felek
      Ne aman bilir ne dilek
      Âhir ömrümüze helâk
      Etmeden bir dem sürelim

      Karacaoğlan der cânân
      Güzelim sözüme inan
      Bu ayrılık bize heman
      Ermeden bir dem sürelim


      Destan Nazım Şekli Özellikleri ve Örnekleri

      Âşık edebiyatındaki destanı, ulusların başından geçen kahramanlık olaylarını anlatan destan (epope) ile karıştırmamalıdır. Âşık edebiyatındaki destanlar, toplumu yakından ilgilendiren savaş, ayaklanma, eşkıyalık, kıtlık, deprem, yangın gibi olaylar; toplumsal yergiler; cimrilik, dalkavukluk, mirasyedilik... gibi gülünç hayat olayları üzerinde durur.

      Destanların diğer özellikleri şunlardır:

      • Duygusal öğelere hemen hiç yer verilmez.

      • 11'li ya da 8'li hece kalıbıyla söylenir.Uyak düzeni koşmaya benzer.

      • Konusu ve uzunluğu bakımından koşmadan ayrılır.
      • Dörtlüklerle oluşur. Halk şiirinin en uzun nazım biçimidir. Kimi destanlarda dörtlük sayısı yüzden fazladır. Dörtlük sayısı konunun özelliğine bağlıdır.
      • Kendine özgü bir ezgisi vardır.
      • Destanın son dörtlüğünde şair mahlasını söyler.
      • Konuları bakımından destanları savaş, yangın, deprem, salgın hastalık, ünlü kişilerin yaşamları, mizahi....gibi gruplandırabiliriz.
      • Seyranî ve Âşık Ömer bu alanda ünlüdür. Kayıkçı Kul Mustafa'nın Genç Osman Destanı ''en ünlüsüdür''.


        Leb Değmez (Dudak Değmez)

         

        Halk edebiyatımızda saz şairleri arasındaki atışmalar, taşlamalar gibi karşılaşmalarda âşıklar söyleyecekleri dörtlüklerde dudak seslerinden (b, f, m, p, v) harflerini kullanmazlar. Dudak-değmez saz şairleri arasında karşılaşmalı yapıldığı gibi verilecek bir ayağa göre tek bir saz şairi de kendi başına “Dudak-değmez dalında hünerini gösterebilir. Bunun için de iki dudak arasına bir iğne konur. Yanılma hâlinde iğne dudağa batarak kan çıkmasına yol açacağından, hakemlik yapanlara karşı bir itiraz söz konusu olmaz.

        Bir lebdeğmez örneği:
        Nice yıldır dil gireli zarına canan senin
        Cana tek can asılıdır darına canan senin
        Âşıkın daldan atarak yardaki aşnasın sen
        Hayalet nice dayanak narına canan senin

Yorumlar - Yorum Yaz